1398 جمعه 9 اسفند

معرفی کتاب

نام کتاب: دعاي عرفه نویسنده: ,

خلاصه

دعای عرفه یكی از مشهورترین و تاثیرگذارترین عاشقانه‌هایی است كه در مكتب عرفانی اهل بیت علیهم السلام برای تربیت روح و روان انسان به عنوان میراثی گران‌بها به یادگار گذاشته شده است؛ دعایی شگرف و راز و نیازی ارزشمند كه روح و دل انسان را جلا می‌دهد و ارتباط او را با آفریدگار هستی مستحكم می‌كند.

حضرت امام حسین علیه السلام در عصر یك روز عرفه كه در عرفات بودند، با گروهی از خاندان و شیعیان خود از خیمه‌ بیرون آمدند و با کمال تضرع و خشوع به سوی «جبل الرحمه » رفتند و در سمت چپ آن روبه كعبه ایستادند، دستها را به حالت دعا مقابل صورت گرفتند و این دعا كه به دعای عرفه مشهور شده است را زمزمه كردند.

سوز و گداز آن حضرت و ذکر یارب یارب ایشان و همراهانشان، چنان حاجیان را تحت تاثیر قرار داد که صدای گریه‌ی آنان صحرای عرفات را پر کرد و به جای دعا كردن برای خودشان، تنها برای دعاهای امام حسین علیه السلام آمین می‌گفتند. این حالت روحانی آنقدر ادامه داشت تا كم‌كم آفتاب غروب كرد و حاجیان به‌ناچار عرفات را ترك كردند و به سمت مشعر الحرام راه افتادند.

 

دعای عرفه (شناخت)، درسی است برای شناخت واقعی از خلقت و ارتباط مخلوق و خالق كه در كلاس درس عرفات (معرفت) توسط استاد بزرگ عرفان شیعی، حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام به مردم آموزش داده شده است.


1392/01/28

رماني درباره عشق و ايمان؛ نقد آقاي سليمان! مي‌شود من بخوابم؟

در صفحه فرهنگي روزنامه جهان صنعت به تاريخ 21 فروردين 92، نقدي از رمان «آقاي سليمان! مي‌شود من بخوابم؟» به قلم محبوبه حقيقي چاپ شده است.

«عشق و ايمان محور اولين رمان سيد محمدرضا واحدي است. اين روحاني كه برنده جايزه هشتمين دوره قلم زرين بوده است، بيشتر با نوشتن آثار مذهبي شناخته مي‌شود، از همين روي، نخستين رمان او را نيز با عنوان آقاي سليمان مي‌شود من بخوابم؟ مي‌توان اثري كاملا مذهبي دانست كه داستانش در بستر جامعه امروز و در بين خانواده‌هايي معمولي و در لابه‌لاي ماجراي عشقي كه تجربه‌اش براي مخاطب غريب نيست رخ مي‌دهد.

اگر بنا باشد ويژگي‌هاي اين رمان را برشماريم از شاخصه‌هايش نشاني داشتن آن است. داستان در كوچه‌ها، خيابان‌ها، مدرسه‌ها و دانشگاه‌هايي اتفاق مي‌افتد كه همه اهالي شهر مي‌شناسندش. داستان حتي وقتي از شهر تهران نيز خارج مي‌شود در لوكيشن‌هاي حقيقي با فرهنگ‌هاي آشنا و آدم‌هاي معمولي رخ مي‌دهد. همين نكته بر خواندني شدن و باورپذيري آن تاثير مي‌گذارد و مخاطبي كه اين لوكيشن‌ها و فرهنگ‌ها را مي‌شناسد، گويي خود شاهد و راوي داستان مي‌شود.

از سوي ديگر داستان در بسترهاي تاريخي مشخص روي مي‌دهد. طوري كه مخاطب امروز اين اثر از بستر تاريخي كه داستان كتاب در آن رقم خورده باخبر است و آن را مي‌شناسد و حتي با آن خاطره دارد.

داستان از زبان شخصيت‌هاي مختلفش روايت مي‌شود. طوري كه خواننده روايتي را از زبان يكي از شخصيت‌ها مي‌شنود و در چندين صفحه بعد وقتي روايت همان ماجرا را از زبان شخصيت ديگري از داستان مي‌شنود، رازهايي برايش گشوده مي‌شود.

هنگام خواندن صفحه‌هاي ابتدايي داستان متوجه مي‌شويد با حكايت عشق يك پسر جوان ارمني به يك دختر مذهبي مسلمان روبه‌رو هستيد و شايد در لحظه اول تصور كنيد داستان تا آخر برايتان قابل حدس است. اما حقيقت اين است كه هر چقدر جلوتر مي‌رويد مي‌بينيد داستان متفاوت با تصورتان پيش مي‌رود.

اگر چه همان‌طور كه گفته شد نويسنده اين اثر خود شخصيت شناخته شده‌اي در حوزه تاليفات مذهبي است و رمان را هم مي‌توان رماني با ديدگاه صددرصد مذهبي دانست؛ اما مذهبي كه در مقابل جوان امروز از تساهل و تسامحي متفكرانه برخوردار است، قضاوت نمي‌كند، محكوم نمي‌كند، فرصت اشتباه و امكان بازگشت را به كرات فراهم مي‌كند و تصويري حقيقي از مسلماني مهربانانه حقيقي در مقابل مخاطب قرار مي‌دهد و سرانجام همه چيز را دلپذير و دوست‌داشتني و به غايت عاشقانه به پايان مي‌برد.»

دسته: عمومي